سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گیلان نشاط
 

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95/6/10 توسط امین

تصاویر متحرک از گل و دسته گلهای زیبا (2)

 

 

***نسیم معرفت***

 

به نام خدا


*** ترانه عشق ( نسیم معرفت )


 عشق ، دارای مفهومی بسیار روشن است ولی عمق و حقیقت عشق را نمی توان توصیف کرد و در غایت خفاء قرار دارد و فقط اهلش به مراتب استعداد وظرفیتش آن را  ادراک و احساس می نماید .  بحث از عشق فراتر از وسعت دامنه هستی و آفرینش است و زمانی که زمین و آسمان و کرات سماوی نبود عشق برقرار بود . عشق ریشه در ذات اَزَلی دارد و او در حِجله غیب ، جاودانه با خویش  عشقبازی می کرد و پیش از وجود هر موجودی با خویش  معاشقه  داشت و هم عاشق بود و هم  معشوق  . شاعر پرآوازه عبدالرحمن جامی دراین باره چه زیبا سرود :

در آن خلوت که هستی بی نشان بود
به   کنج    نیستی   عالم     نهان   بود

دلارا    شاهدی   در حِجله  غیب
مبرا  دامنش   از تهمت   عیب

نوای دلبری با خویش می ساخت
قمار عاشقی با خویش می باخت

وقتی که شعله ای و پرتوی از عشق الهی تجلی کرد آتش به همه عوالِم زد و در این میان آدمی شایسته پذیرشِ عشق الهی گردید و عشق و عاشقی جریان پیدا کرد.  عالم بر اساس عشق پایه گذاری شده است و حیات و شکوفابی آدمی به عشق است   و کسی که عشق نداشته باشد  مرده ای بیش نخواهد بود  . همه عشق های پاک ریشه در عشق الهی دارد . 

در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد

عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

غزل 196 از دیوان حافظ باتصحیح عبدالرحیم خلخالی

عشق ، یک حقیقت نورانی و مقدس است که هرگاه در دل زُجاجی و آیینه ای کسی تجلی نماید ، همه وجودش را نورانی می کند و تا آدمی به عشق نرسد بهره ای از لذت واقعی نخواهد بُرد .  ترانه عشق ، زیباترین ترانه ای است که در عالَم طنین انداز شد و استمرار دارد و اگر کسی گوش دلش باز و شنوا باشد به  نیکی طنین دل انگیز عشق را می شنود و در عشق ،  پرستش و بندگی و مُویه و لابه و ناله و زاری و سوز وگداز و سوختن و عطش و تشنگی و انتظار و خواستن و ادب و هوشیاری و آرامش  است . و عاشق در پرتو یاد معشوق به آرامش می رسد :  أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ«سوره رعد آیه 28»

حافظ   (عَلَیهِ الرَّحمَه)  ما را دعوت به سوی عشق  می کند  و می فرماید :

 

ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی

تا راهرو نباشی کی راهبر شوی

در مکتب حقایق پیش ادیب عشق

هان ای پسر بکوش که روزی پدر شوی

دست از مِسِ وجود چو مردان ره بشوی

تا کیمیای عشق بیابی و زَر شوی

خواب و خورت ز مرتبه خویش(عشق)  دور کرد

آن گه رسی به خویش (عشق) که بی خواب و خور شوی

گر نور عشقِ حق   به دل و جانت اوفتد

بالله    کز آفتاب    فلک    خوبتر   شوی

یک دم غریق بحر خدا شو گمان مَبَر

کز آب هفت بحر به یک موی تر شوی

از پای تا سَرت همه نور خدا شود

در راه ذوالجلال چو بی پا و سر شوی

وجه خدا اگر شَوَدت مَنظر نظر

زین پس شکی نمانَد که صاحب نظر شوی

بنیاد هستی تو چو زیر و زَبَر شود

در دل مدار هیچ که زیر و زَبَر شوی

گر در سرت هوای وصال است حافظا

باید که خاک درگه اهل هنر شوی


غزل 485 از دیوان حافظ  با تصحیح مرحوم عبد الرحیم خلخالی

 

و باز حافظ    (عَلَیهِ الرَّحمَه) می فرماید :

دلا در عاشقی ثابت قدم باش

که در این ره نباشد کار بی اجر


غزل 255از دیوان حافظ باتصحیح عبدالرحیم خلخالی


و باز حافظ    (عَلَیهِ الرَّحمَه) می فرماید :

 

هر گه که دل به عشق دهی خوش دمی بود

در کار خیر حاجت    هیچ    استخاره   نیست


غزل 81 از دیوان حافظ باتصحیح عبدالرحیم خلخالی



**حضرت آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

***************************************************************

**نصیحتِ حافظ (ای بیخبر بکوش که صاحب خبر شوی) « نسیم معرفت»

** بسوی کمال ( شرح بر شعر « ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی)

** ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی - راسخون

 



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95/6/10 توسط امین

تصاویر متحرک از گل و دسته گلهای زیبا (2)

نتیجه تصویری برای متکبر

***نسیم معرفت***

 

**  امام صادق (عَلَیهِ السَّلامُ )  یا علی  (عَلَیهِ السَّلامُ )  فرمود :  اَلمُستَبِدُّ بِرَأیِهِ مَوقُوفٌ عَلى مَداحِضِ الزَّلَلِ .آدم خود رأى ، بـر لبه لغزشگاه ایستاده است . (بحار الأنوار : جلد 75 / ص105/ حدیث 41 - میزان الحِکمة جلد 4ص 347 - غُرَرُالحِکَم)

 



تصاویر متحرک از گل و دسته گلهای زیبا (2)

نتیجه تصویری برای سخن چینی

***نسیم معرفت***

 


***از سخن چینی بپرهیزید (پیامبر اکرم «ص»)+بررسی چند واژه در حدیث


  **  پیامبر اکرم  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ)  فرمود :  اِیّاکُم وَ العَضْهَ ، اَلنَّمیمَةَ القالَةَ بینَ النّاسِ.

از عَضْهَ ، یعنى از سخن چینى و تبادُلِ گفتار وخبر بین مردم بپرهیزید . (کَنزُالعُمّال حدیث 8348.  نهج الفصاحه حدیث شماره 994.)


* اَلعَضْه ( حرف آخرش هاء ) :  عَضَهَ ، یَعضَهُ ، عَضْهاََ و عَضَهاََ :  دروغ گفت- سخن چینی کرد- جادو کرد .

* عَضِهَ ، یَعضَهُ عَضَهاََ : تهمت زد - افترا بست .

* اَلعِضَة(حرف آخرش تای مُدَوّر) : دروغ - سحر و جادو -

* اَلعَضِیهَة : دروغ گفتن- جادوگری- سخن چینی - بهتان- تهمت- افترا- سخن زشت و قبیح-

* اَلقالَة : القَوْل ، مُرادف ( الْقَول یعنی گفتار - مقوله ) است ، سخن بد یا خوبی که میان مردم شایع شده - شایعاتى که میان مردم چه خوب و چه بد گفته مى شود ، خواب در نیمه روز .

* قالَ :  « قالَ »  به تنهایی و نیز با پسوند هایی که به دنبالش می آید معناهای زیادی دارد :  گفت- حرف زد- مُرد-پیروز شد- میل پیدا کرد- کج شد - روآورد- استراحت کرد- آمادگی پیدا کرد- گمان کرد - قالَ بکذا : به چیزی حکم کرد و عقیده داشت .  قالَ بِرَأسِهِ : باسر اشاره کرد . قالَ بِرِجلِهِ:  راه رفت . قالَ عَنهُ : از او نقل کرد . قالَ عَلَیهِ : به او تهمت و افترا زد . قالَ الحائطُ : دیوار افتاد . قالَ بِثَوبِهِ : لباسش را بلند کرد .  قالَ بِهِ :  او را دوست داشت و مخصوص خود گردانید .  قالَ القَومُ بِفُلانِِ :  فلانی را کُشتند . 


**حضرت آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی





تصاویر متحرک از گل و دسته گلهای زیبا (2)

نتیجه تصویری برای پرهیز از همنشینی با بدان

***نسیم معرفت***


** اجتناب ازهمدمی بافرومایگان و معصیت کاران

 

** امام حسین (عَلَیهِ السَّلامُ) فرمود  : مُجالَسَةُ أَهْلِ الدَّناءَةِ شَرٌّ، وَ مُجالَسَةُ أَهْلِ الْفِسْقِ رِیبَةٌ. همنشینی با اشخاص پست و فرومایه سبب شرّ و بد یختی خواهد شد  و مجالست و معاشرت با معصیت کاران موجب شکّ و بدبینی خواهد شد. (بحارالأنوار، ج 78، ص 122، ح 5. نَهجُ الشَّهادَة: ص 47.)

 
** در روایتی از پیامبر  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ)  آمده است که فرمود :  اِتَّقُوا مَوَاضِعَ التُّهَمِ  . از مواضع تهمت بپرهیزید (بحار 75/90.)

 



تصاویر متحرک از گل و دسته گلهای زیبا (2)


نتیجه تصویری برای گل

***نسیم معرفت***


***هفت موجودی که پدر و مادر ندارند

*  مخلوقات بدون پدر و مادر

** امام حسین (عَلَیهِ السَّلامُ ) در ضمنِ پاسخ به پرسش های پادشاه روم فرمود :

... وَسَبعَةُ اَشیاءَ لَمْ تُخْلَقْ فِی رَحِمِِ  فَأَوَّلُها آدَمُ ثُمَّ حَوّاءُ وَ الغُرابُ وَ کَبشُ أِبراهیمَ (ع) وَ ناقَةُ اللهِ وَ عَصا مُوسی (ع) وَالطَّیرُ الَّذِی خَلَقَهُ عِیسَی بنُ مَریَمَ (ع)

... و اما هفت موجودی که بدون خلقت در رَحِم (شکم) مادر آفریده شدند عبارتند از :

1-  حضرت آدم (ع)  

2- حضرت حوّا (ع) همسر حضرت آدم (ع) 

3- کلاغ  «کلاغى که براى راهنمائى دفنِ هابیل آمد» 

  4- قُوچِ حضرت ابراهیم(ع) « گوسفندى که براى قربانى، به جاى حضرت اسماعیل(ع) از طرف خداوند فرستاده شد »

5-  ناقه حضرت صالح(ع)  « شترى که خداوند براى حضرت صالح(ع) فرستاد.»

6- عصای حضرت موسی (ع) 

7-  پرنده اى که توسّط حضرت عیسى (ع) آفریده شد. 

 (تُحَفُ العُقُول: ص 174، و بِحارُالأَنوار: ج 10، ص 137، ح 4.)


 



<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By Pichak :.



بازدید امروز: 221
بازدید دیروز: 74
کل بازدیدها: 246255

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

  • خرید رپورتاژ آگهی دائمی | خرید رپرتاژ آگهی
  •