سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گیلان نشاط
 

محل درج آگهی و تبلیغات
 

زندگی یعنی:  بخند هر چند که  غمگینی.ببخش هرچند که  مسکینی .  فراموش کن هرچندکه دلگیری . آری اینگونه

**دردل ما جا داری *خیلی خاطر خواه داری(نسیم ادب)

***نسیم معرفت***

به نام خدا


چند بیت شعر خودمونی  از بنده تقدیم شما :


در   دل ما   جا  داری

خیلی خاطر خواه داری

بر  تو   کنیم     افتخار

نام تو     باد    برقرار

جونت    بی بلابی

وجودت   پُرطلا بی

سید      نورانیم

واسه تو قربانیم

در دل ما جا داری

خیلی خاطر خواه داری


سیداصغرسعادت میرقدیم

 

توضیح : این شعر بنده رو یکی از سیاهکلی ها تو سایت ( درسیاهکل) زده است .



زندگی یعنی:  بخند هر چند که  غمگینی.ببخش هرچند که  مسکینی .  فراموش کن هرچندکه دلگیری . آری اینگونه

***نسیم معرفت***

 

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

یَا اَیُّهَا الفُضَلاءِ وَ الأَحِبّاءِ الکِرامِ

اَقُولُ لَکُم کَلاماََ جَیّدا فَخُذُوهُ جَیِّداََ

اَلأَرواحُ ثَلاثَة :

رُوحُُ یُبغِضُکَ شَدیداََ وَ رُوحُُ یُحِبُّکَ شَدیداََ وَ رُوحُُ مُتَوَسِّطُُ بَینَ الحالَتَینِ

مَن یُبغِضُکَ شَدیداََ تامّاََ عالِماََ وَ قاصِداََ لایُحِبُّکَ اَبداََ اِلاّ بِالأِعجازِ

وَ مَن یُحِبُّکَ شَدیداََ تامّاََ عامِداََ وَ عالِماََ لایُبغِضُکَ اَبَداََ

وَ مَن کانَ مُتَوَسِّطُ الحالَتَینِ فَهُوَ کَثیرُُ فَحالُهُ مُعَلّقُُ بِالأَحوالاتِ وَ الحَوادِثِ المُختَلِفَةِ

فَکُن کَیِّساََ فِی المُعاشَرَةِ بِالنِّسبَةِ اِلَی مُتَوَسِّطِ الحالِ وَ لاتَجعَل نَفسَکَ فِی مَوضِعِ العَداوَةِ

اَلسَّیِّد اَصغَر السَّعادت المیرقدیم الاهیجی

2 / 2 /  1394


ترجمه :

به نام خداوند بخشایشگر مهربان

ای گروه فضلاء ودوستان بزرگوار.

کلام نیک ونغزی به شما عرض می نمایم پس به نیکی آن را دریافت کنید

ارواح (قلوب و دل ها) سه دسته هستند:

 روح وقلبی که شدیدا با تو دشمنی دارد و روح ودلی که شدیدا به تو عشق ومحبت دارد و روح وقلبی که بین این دو حالت قرار دارد.

 واما کسی که از روی قصد ونیت وآگاهانه  ، شدیدا  وبه نحو کامل با تو بغض ودشمنی  می کند هیچگاه تو را دوست نخواهد داشت مگر اینکه معجزه ای رخ دهد

وکسی که از روی قصد ونیت وعلم وآگاهی ، به شدت وبه نحو کامل به تو محبت می ورزد هرگز با تو بغض و دشمنی نمی نماید.

وکسی که حالش بین این دوحالت باشد پس چنین افرادی بسیارند و حال چنین کسانی معلّق ودر گرو حالات وحوادث مختلفه است.

پس نسبت به کسی که دوستی ودشمنی اش با تو معلوم نیست( متوسّط الحال است)  زیرکانه وهوشمندانه رفتار کن وخودت را در موضع دشمنی قرار نده.

 


 **حضرت آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی









حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح  (دوشنبه 11 مرداد 1395) در دیدار هزاران نفر از قشرهای گوناگون مردم استانهای مختلف کشور، مشکلات معیشتی مردم را دغدغه عمیق و مستمر خود خواندند و با تأکید بر تکیه بر ظرفیتهای داخلی به عنوان تنها راه حل مشکلات مردم افزودند: بر جام، به عنوان یک تجربه، بی نتیجه بودن مذاکره با امریکایی ها، بدعهدی آنها و ضرورت بی اعتمادی به وعده های امریکا را بار دیگر ثابت کرد و نشان داد راه پیشرفت کشور و بهبود وضع زندگی مردم، توجه به داخل است نه دشمنانی که مدام در منطقه و جهان در حال مانع تراشی برای ایران هستند.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور قشرهای گوناگون مردم از استانها و مناطق مختلف کشور را در این دیدار، نشان دهنده این واقعیت دانستند که مردم ایران با وجود زبانها، قومیتها و مذاهب مختلف، یکپارچه و متحد در تلاشند ایران عزیز را به عنوان الگوی معنوی و مادیِ یک کشور اسلامی به جهان معرفی کنند تا دیگر ملتهای مسلمان با ایستادگی در مقابل سیاستهای اختلاف انگیز و استثماری استکبار، همین مسیر پر افتخار را طی کنند.
ایشان، پیشرفتهای علمی سیاسی و اجتماعی کشورمان را پس از پیروزی انقلاب، در یک ارزیابی منصفانه تحسین برانگیز خواندند و خاطرنشان کردند: ایرانی که در دیکتاتوری پهلوی، «وابسته، عقب افتاده و ذلیل امریکا و انگلیس» بود، اکنون به کشوری عزیز و مقتدر تبدیل شده که قدرتهای بزرگ به چشم یک هماورد منطقه ای به او می نگرند و در تلاشند بر ظرفیتها و امکانات او در منطقه مسلط شوند که البته نمی توانند.
حضرت آیت الله خامنه ای با استناد به تجربه تاریخیِ ایجاد و شکوفایی تمدن اسلامی افزودند: مسیر تبدیل ایران عزیز به یک کشور اسلامی الگو، البته زمان‌بر است و نیازمند همت و تلاش بی وقفه‌ی مسئولان و ملت می‌باشد.
رهبر انقلاب اسلامی تنها راه تبدیل ایران به یک کشور نمونه را تکیه بر ظرفیتها و امکانات داخلی برشمردند و تأکید کردند: تحقق این هدف، نیازمند راهبرد و برنامه ریزی صحیح، کار و تلاش بی وقفه و پرهیز از تنبلی و بیکارگی و اعتماد و اطمینان به دشمنان است.
ایشان خاطرنشان کردند: گاه دشمن موانعی بر سر راه ایجاد می کند که می توان با عقل و تدبیر این موانع را برطرف کرد اما در هیچ شرایطی نباید به او اطمینان کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای، «تجربه برجام» را نمونه ای روشن از درستی ضرورت بی اعتمادی به دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: امروز حتی مسئولان دیپلماسی و کسانی که در مذاکرات حضور داشته اند، این واقعیت را تکرار می کنند که امریکا نقض عهد می کند و در ورای زبان چرب و نرم خود، به مانع تراشی و تخریب روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها مشغول است.
رهبر انقلاب افزودند: البته چندین سال است موضوع بی اعتمادی به امریکایی ها را تکرار می کنیم اما برخی، سختشان بود این واقعیت را قبول کنند.
ایشان با اشاره به مذاکرات هفته گذشته با پنج به علاوه یک در اروپا گفتند: در این جلسه، مذاکره کنندگان ایرانی به طرفهای مقابل گوشزد کردند که نقض عهد می کنید، به تعهدات عمل نمی کنید و همچنان مشغول مانع تراشی هستید.
حضرت آیت الله خامنه ای، گذشت بیش از 6 ماه از آغاز اجرای توافق هسته ای را یادآور شدند و سؤال کردند: مگر بنا نبود تحریم های ظالمانه رفع شود تا در زندگی مردم اثر بگذارد آیا پس از 6 ماه هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم دیده می شود؟ اگر نقض عهد امریکایی ها نبود آیا دولت نمی توانست در این مدت کارهای فراوانی انجام دهد؟
رهبر انقلاب با استناد به سخنان مسئولانی که قبل از اجرای برجام می گفتند پس از اجرای تعهدات ایران، تحریم ها یکباره برداشته می شود افزودند: اما اکنون، بحث رفع تدریجی تحریم ها مطرح می شود، چرا؟
ایشان با اشاره به ابراز ارادت و همراهی امریکایی ها در نامه های ارسال شده قبلی افزودند: حدود 2 سال پیش گفتیم ملت به عنوان یک تجربه به مذاکرات هسته ای نگاه خواهد کرد تا ببیند امریکایی ها در عمل چه کار خواهند کرد و حالا مشخص شده که آنها بر خلاف وعده های خود، همچنان به توطئه و تخریب مشغولند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر تجربه اندوزی ملت ایران از رفتار امریکا در قضیه برجام گفتند: آنها می گویند بیایید در مسائل منطقه هم مذاکره کنیم، اما تجربه برجام به ما می گوید این کار سمّی مهلک است و در هیچ مسئله ای نمی توان به حرفهای امریکایی ها اعتماد کرد.
رهبر انقلاب افزودند: اگر دشمنِ انسان، حداقل به حرفش پایبند باشد می شود در برخی موارد با او گفتگو کرد اما اگر مثل امریکایی ها، نابکار باشد و برخلاف لبخندِ ظاهری، از نقض عهد ابایی نداشته باشد، نمی توان و نباید با او مذاکره کرد و این واقعیت، علت مخالفت مستمر بنده با مذاکره با امریکایی هاست.
ایشان، مشکلات و چالشهای منطقه ای ایران و امریکا را با مذاکره، غیرقابل حل دانستند و تأکید کردند: باید با عزم راسخ در راه صحیح پیشرفت مادی و معنوی کشور حرکت کنیم؛ آن وقت همه خواهیم دید که دشمن به دنبال ما می دود نه ما به دنبال دشمن.
رهبر انقلاب با استناد به سخنان مسئولان دیپلماسی خاطرنشان کردند: امریکایی ها می خواهند همه چیز را بگیرند و هیچ چیز ندهند و مذاکره با چنین دولتی به معنای «انحراف از راه صحیح پیشرفت کشور، دادن امتیازهای پی در پی و تحمل عملی زورگویی، تخلف و نقض عهد» آنهاست.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تعبیر فوق العاده امام خمینی (رض) که امریکا را شیطان بزرگ می نامید، افزودند: براساس آیات قرآن، شیطان در قیامت به پیروانش می گوید باید خود را سرزنش کنید که چرا به وعده دروغین من اعتماد کردید و امروز نیز بی توجهی به دروغین بودن وعده های امریکا و اعتماد به او، مصداق همین مسئله خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای، جوانان و فرهیختگان کشور را به تأمل در سیاستهای کشور در قبال امریکا دعوت کردند و افزودند: این سیاستها براساس تجربه، شناخت دشمن، شناخت واقعی اوضاع کشور و منطقه و جهان، شکل گرفته است.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان با تأکید مجدد بر لزوم تکیه نظری و عملی مسئولان بر ظرفیتها و استعدادهای فراوان داخلی کشور، احیای واحدهای کوچک و متوسط و توجه به اقتصاد دانش بنیان را باعث کاهش ملموس مشکلات موجود خواندند.
ایشان با دعوت از مردم برای مصرف کالاهای داخلی از جمله لوازم خانگی افزودند: متأسفانه با وجود تأکید بر ضرورت ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، بازارها پر از کالاهای خارجی است و تولید داخلی در فشار قرار دارد.
حضرت آیت الله خامنه ای برخورد قاطع با قاچاقچیان عمده و از بین بردن اجناس کلان قاچاق را، کاملاً ضروری برشمردند و افزودند: ادامه وضع فعلیِ تولید داخلی، یعنی بیکاری جوانان، رکود بیشتر و زندگی دشوار مردم، اینها را که دیگر نمی شود با ارتباط با امریکا و اروپا حل کرد، بلکه باید مسئولان اقدام کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای، مشکلات معیشتی مردم را دغدغه عمیق و مستمر خود خواندند و افزودند: همه مشورتها با صاحبنظران نشان می دهد راه حل این مشکلات تنها در گرو توجه و تکیه بر ظرفیتهای داخلی است.
ایشان رفت و آمد ماههای اخیر تجار خارجی را، حداقل تاکنون بی نتیجه خواندند و افزودند: هدف آنها، تسلط بر بازار مصرف داخلی است در حالیکه این مراودات باید به سرمایه گذاری واقعی و انتقال فناوری جدید بینجامد.
رهبر انقلاب، جلوگیری از فساد داخلی را، از مهمترین مسائل برشمردند و افزودند: مسئولان، الحمدلله صریحاً اعلام کرده اند که جلوی حقوقهای گزاف و زیادخوری ها را می گیرند و در برخی بخشها هم اقداماتی شده است که باید گسترش یابد و دنبال شود.
ایشان مسئولان را در رفتار و گفتار به ضدیت و مقابله با اشرافی‌گری فراخواندند و افزودند: وقتی اشرافی‌گری در قله های جامعه به وجود آمد، سرریز آن به بدنه مردم هم کشیده می شود، بنابراین باید با فرهنگ اشرافی‌گری کاملاً مقابله کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» افزودند: البته کارهایی شده است اما باید نتیجه این کارها، برای مردم محسوس و ملموس باشد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به مسائل و شرایط پر غوغای امروز منطقه پرداختند و در تحلیلی کلان خاطرنشان کردند: در این مسائل نیز پای امریکا در میان است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، علنی کردن ارتباطات دولت سعودی با رژیم صهیونیستی را خنجری بر پشت امت اسلامی خواندند و افزودند: این کار سعودی ها گناه و خیانتی بزرگ است اما در این غلط بزرگ نیز امریکاییها نقش دارند، زیرا دولت سعودی تابع و مسخّر و چشم به دهان دولت امریکاست.
ایشان، تجاوز به یمن، بمباران بی‌وقفه «خانه‌ها، بیمارستانها، مدارس» و کودک‌کشی مستمر را جرم بزرگ دیگر دولت سعودی برشمردند و گفتند: این جنایات نیز با تسلیحات امریکایی و چراغ سبز آنها صورت می گیرد.
رهبر انقلاب افزودند: متأسفانه حتی وقتی سازمان ملل پس از مدتها قصد محکوم کردن این جنایتها را دارد، با پول، تهدید و فشار، دهان آن را می‌بندند.
ایشان خاطرنشان کردند: دبیرکل روسیاه سازمان ملل به این فشارها اعتراف کرد، اما باید به جای اعتراف کنار می‌رفت، نه آنکه بماند و به بشریت خیانت کند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، قضیه بحرین و ورود لشکر نظامی بیگانه برای اعمال فشار بر مردم این کشور را نمونه دیگری از اقدامات مورد حمایت امریکا خواندند و تأکید کردند: امروز دولت سعودی در دست افراد نابخرد است اما تحلیل دقیق مسائل نشان می‌دهد که دست امریکا در تمام این قضایا وجود دارد.
ایشان همچنین به نقش امریکایی‌ها در ایجاد و تقویت گروههای تکفیری با هدف اختلاف‌افکنی در امت اسلامی، ترویج «اسلام اموی و مروانی» و بدنام کردن «اسلام حقیقی» اشاره کردند و افزودند: امریکایی‌ها ادعا می‌کنند که علیه گروههای تکفیری ائتلاف تشکیل داده‌اند، در حالی‌که کار مؤثری علیه آنها انجام نمی‌دهند و طبق برخی گزارشها به این گروهها کمکهایی نیز می‌کنند.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: البته گروههای تکفیری امروز دامن حامیانشان را هم گرفته‌اند، زیرا به قول ما ایرانی ها، هر که باد بکارد، طوفان درو خواهد کرد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در نوعی جمع‌بندی از این بخش سخنانشان، امریکا را به‌وجود آورنده یا تشدید کننده مشکلات منطقه دانستند و تأکید کردند: ملتهای منطقه قادر به حل این مسائل هستند و ما ضمن دعوت دولتهای منطقه، به آنها خاطرنشان می کنیم امریکا قابل اعتماد نیست و به دولتهای عرب به چشم ابزاری برای حفظ رژیم صهیونیستی و تحقق منافع استکباری خود در منطقه نگاه می‌کند.
ایشان، راه‌حل مسائل منطقه را «اتحاد ملتها و دولتهای مسلمان» و «ایستادگی در مقابل اهداف استکباری امریکا و برخی دولتهای اروپایی» خواندند و افزودند: باید این اهداف را شناخت و در مقابل آنها ایستاد و ملت ما نیز در همین مسیر، محکم ایستاده است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند با وجود همه تلاشهای امریکایی ها نقشه‌ها و برنامه‌های آنها افشا شده و امریکا در منطقه روز به روز، رو به ضعفِ بیشتری است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای دخالت و دشمنی امریکا را منحصر به جمهوری اسلامی ایران ندانستند و افزودند: در قضایای اخیر ترکیه اتهامی قوی وجود دارد که کودتا با تدبیر و تدارک امریکایی‌ها انجام شده که اگر این مسئله ثابت شود، رسوایی بزرگی برای امریکا خواهد بود.
ایشان با اشاره به روابط خوب ترکیه با امریکا به عنوان متحدی منطقه‌ای، خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها با اسلام و گرایش اسلامی مخالفند، بنابراین در ترکیه نیز که گرایشهای اسلامی وجود دارد، کودتا به راه می‌اندازند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته این حرکت سرکوب، و امریکا در چشم مردم ترکیه نیز منفور شد و امریکایی ها در عراق، سوریه و نقاط دیگر نیز به همین شکل، رو به ضعف هستند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به وعده قطعی الهی در نصرت یاری دهندگان دین خدا افزودند: اگر ملت ایران به این وعده قطعی خوش‌بین باشد و مقدمات آن را فراهم کند، همه مشکلات برطرف خواهد شد.
ایشان در ابتدای سخنانشان با اشاره به نزدیک بودن ماه ذیقعده (یکی از 4 ماه حرام) افزودند: تعبیر ماه حرام به معنای احترام بیشتری است که خداوند برای این ماهها قائل شده و برخی کارها را در آنها حرام کرده است و به علت همین احترام الهی، باید در ماههای حرام، با توجه بیشتر به درگاه خداوند روی آورد و در کسب معنویت تلاش بیشتری کرد.
در این دیدار قشرهای مختلفی از مردم استانهای آذربایجان غربی، اردبیل، سیستان و بلوچستان، لرستان، کرمان و کرمانشاه حضور داشتند

http://www.leader.ir/fa/content/16089/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%82%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1



زندگی یعنی:  بخند هر چند که  غمگینی.ببخش هرچند که  مسکینی .  فراموش کن هرچندکه دلگیری . آری اینگونه

***نسیم معرفت***

به نام خدا

دربحث های سیاسی و غیر سیاسی توهین  ممنوع است.

با توجه به  قدرت تعقل و تفکر و تحلیلی که خداوند به انسان  داده وبا عنایت به اینکه آدمی ذاتا اهل جستجو و کنکاش است روی این جهت بحث های سیاسی و علمی و پرسشگری در باره مسایل مختلف یکی از خصیصه ها و ویژگی های جداناپذیر  برای انسان ها است و انسان ها حق دارند جهت درک حقایق در مقوله های مختلف به بحث و بررسی بپردازند . گسترش علوم  در رشته های گوناگون در اعصار و امصار مختلف  محصول و نتیجه همین خصوصیتی است که به آن اشاره نمودم . بحث و مباحثه و مناظره و مذاکره و.... همه اینها باید در راستای رشد و تعالی روحی و فکری و معنوی انسان باشد . یکی از سنت های بسیار پسندیده و زیبا در حوزه های علمیه  بحث و مباحثه است که اهل علم و طلاب دینی هر درسی را که از محضر استاد می گیرند با هم به مباحثه می پردازند و این کار سبب تقویت و  توانمندی در امور علمی و تحقیقی می گردد و بُنیه ها و پایه های علمی مستحکم تر می شود . روش مباحثه در حوزه های علمیه یک کار منحصر به فرد است و بعدها برخی دانشگاه های معتبر دنیا  از این سنت اصیل و دیرینه حوزه های علمیه الگو برداری نمودند و استفاده می کنند.  طلاب و محصِّلین علوم دینی با اینکه بطور جدی وارد بحث و گفتگوی دوطرفه ویا چند طرفه می شوند  اما هیجگاه در مقام مباحثه و مذاکره  به هم توهین و تحقیر نمی کنند و در پی استیلاء طلبی و تفوُّق خواهی بر دیگری نیستند بطوری که طرف مقابل را تحقیر بنمایند بلکه برادرانه و خالصانه و برای خدا به مباحثات علمی می پردزاند و سعی می کنند که از مِراء و جدال و نزاع که موجب دل آزردگی و آفات دیگر است پرهیز کنند. البته ممکن است طلبه ای قواعد اخلاقی مباحثه را زیرپا بگذارد که حتما کارش مذموم و نادرست است.  این عمل و روشِ بحث و مباحثه حوزوی که دارای برکات زیادی هم می باشد  شایسته است که در محفل های سیاسی هم  جریان پیدا کند و سیاسیون ما هم  برادرانه و مخلصانه جهت رشد فکری و روشن شدن حقایق با هم مباحثه طلبگی بنمایند و قواعد اخلاقی و شرعی مباحثه را هم رعایت کنند . در بحث های سیاسی که معمولا همراه با تنش و کشمکش و حساسیت است  رعایت نکات اخلاقی  لازم تر وضروری تر به نظر می رسد . بحث های سیاسیِ هدفمند ، بسیار مطلوب و خوب است اما هیچگاه نباید حریم حرمت افراد و منزلت آنها شکسته گردد. بحمدالله  سیاسیون و انقلابیون ما مسلمانند و قرآن کریم هم به عنوان نسخه شفابخش آنها را دعوت به خوبی ها و صلح و صفا و برادری و.... می نماید. در آیه 11 از سوره حُجُرات آمده است :
 یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى‏ أَن یَکُونُواْ خَیْراً مِّنْهُمْ وَلَا نِسَآءٌ مِّن نِّسَآءٍ عَسَى‏ أَن یَکُنَّ خَیْراً مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُواْ أَنفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُواْ بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید مبادا گروهى (از شما) گروهى دیگر را مسخره کنند، چه بسا که مسخره ‏شدگان بهتر از مسخره ‏کنندگان باشند و زنان نیز، زنان دیگر را مسخره نکنند، شاید که آنان بهتر از اینان باشند و در میان خودتان عیب‏جویى نکنید و یکدیگر را با لقب ‏هاى بد نخوانید. (زیرا) فسق(نام والقاب کفر آمیز و زشت) پس از ایمان، بد رسمى است، (و سزاوار شما نیست.) و هرکس (از این اعمال) توبه نکند، پس آنان همان ستمگرانند.

به نظر بنده همین یک آیه برای رعایت ادب واخلاق برای همه ما در مقامِ مباحثات سیاسی و مانند آن کفایت می کند. امیدوارم که خداوند همه مارا از لغزشگاه ها  و لغزش ها محافظت فرماید.


والسلام

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

روز یکشنبه

دهم مرداد 1395 ه.ش
26 شوال المکرم 1437 ه.ق .


 **حضرت آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

 

 



زندگی یعنی:  بخند هر چند که  غمگینی.ببخش هرچند که  مسکینی .  فراموش کن هرچندکه دلگیری . آری اینگونه

سلام علیکم


 

سؤال : به چه کسی می توان آیت الله گفت؟!  در فلان گروه فضای مجازی که هستیم یکی از روحانیون اشکال کرد که چرا عده ای به آقای سیداصغرسعادت میرقدیم ، عنوان آیت الله می دهند ؟

 

پاسخ :


به نام خدا


علیکم السلام

 

القاب وعناوین برخی  اعتباریند وبرخی واقعی  و اعتباریات نیز اقسامی دارد و هر امر اعتباری نیز به نوعی در ظرف خودش کاشف از یک امر واقعی به حسب خودش است . عناوینی همانند شاعر بودن و معلم بودن و استاد بودن و فیلسوف بودن و آیت الله بودن و ... با مراتبی که دارند  گاهی کاشف از یک حقیقت خارجی است که شخص واجد آن است و گاهی هم غیر واقعی . اگر  کسی واقعا شاعر ویا در حد شاعر باشد و او را شاعر بخوانند   اعجاب و استیحاشی در آن نیست وجای خُرده گیری نیست  لکن خود شاعر ممکن است تواضع کند و اظهار کند که بنده قابل نیستم  و هکذا سایر عناوین . البته برخی عناوین از شرافت وقداست معنوی برخوردار است و رعایت حدود آن لازم است . مثلا عنوان آیت الله  و آیت الله العظمی و مجتهد بودن و..  از عناوینی است که از شرافت و قداست معنوی برخوردار است . اگر برای یک طلبه ای که دو سه سال درس حوزوی خوانده و کمی اطلاعات عمومی دینی دارد  فرضا عنوان آیت الله بکار ببریم این حریم شکنی جایگاه این عنوان است. اگر چه آیت الله در لغت به معنای نشانه خداست و همه آفریده های الهی به این معنا آیات الله هستند  ولی اصطلاح آیت الله برای کسی بکار می رود که مجتهد باشد و یا قریب الاجتهاد  ومانند آن باشد . اگر کسی در حوزه های علمیه سال های قابل توجه در مراتب مختلف علوم دینیه متداول ، تحصیل و سال های قابل توجه تدریس در مراتب مختلفه علوم حوزوی مانند فقه واصول و... بنماید(خصوصا سطح عالی و خارج) و بُنیه و توانایی اجتهاد و یا قریب الاجتهاد پیدا کند  استعمال عنوان آیت الله برچنین شخصی بلااشکال است و راه های احراز این کار مختلف است . البته اگر بخواهیم دقت های زیاد نشان بدهیم   ممکن است بسیاری از افراد و شخصیت ها که در کشور ما  و در استان ها و شهر های  مختلف مُعَنون به عنوان آیت الله هستند مواجه با اشکال و ایراد باشد . جالب استبدانید  زمانی که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) به مقام رهبری رسیدند و همان روز یا فردایش عنوان آیت الله برای مُعظَّم لَه بکار بردند  داد وفریاد عده ای از خواصِّ از اهل علم و...  در آمد  که  چرا به ایشان آیت الله می گویند؟ ظاهرا تا آن زمان ایشان درس خارج نداشتند ویا درس خارج رسمی نداشتند لذا ایراد واشکال می کردند که این عنوان باید برای کسی باشد که در حوزه های علمیه کرسی و منبر درس خارج داشته باشد  ولی توجه نداشتند که ممکن است کسی با توانمندی های علمی و فقهی واصولی و استنباطی که دارد ما به او آیت الله بگوییم اگرچه به حسب ظاهر درس خارجِ مُصطلح را هم نداشته باشد. حال کسی که واقعا دارای عنوان آیت الله بودن دارد ویا درشُرُفِ واجِدیَّت این عنوان باشد کسی نباید استیحاش واعجاب نماید که چرا به او آیت الله می گویند و یا خدای نکرده حرف های ناروا و یا نامطلوب به وی بزند و آیت الله ها  هم  نباید مغرور به این عناوین شوند . در زمان های قدیم معروف بود که کسی که کتاب معالم را که از کتب اصولی حوزوی است  خوب بخواند وبفهمد وتقریر وبیان کند مجتهد است (به اصطلاح امروزی آیت الله است) امروزه  هم می گویند که اگر کسی کتاب کفایه مرحوم آخوند خراسانی را ( که از کتاب های اصولی بسیار دقیق است و  چاپ قدیمی  آن دوجلد  است ) خوب بفهمد و تقریر وبیان کند مجتهد است . ضمنا  بحمدالله  بنده  چندین دور این کتاب بسیار صَعب وسخت ودشوار حوزوی را تدریس وبحث کرده ام و کتاب کفایه در صُعوبت و سختیِ متن  در بین اهل علم و بزرگان معروف است و حضرت آیت الله زین العابدین قربانی و شخصیت های دیگر نیز راجع به این مطلبی که بیان نمودم(که تدریس کفایه و... دارم) واقف هستند . کتاب کفایه مرحوم آخوند خراسانی در حقیفت یک دور درسِ خارجِ مرحوم  آیت الله شیخ مرتضی انصاری است  که از اعاظِم فُقهاء و اصولیین است و او را خاتِم الفقهاء و الاصولیین نیز گفته اند .  آری عنوان آیت الله همانند برخی عناوین دیگر واقعا ذو مراتب است  و مرحوم  شیخ مرتضی انصاری و حضرت امام خمینی وحضرت آیت الله اراکی و مانند آنها از مراتب بسیار عالیه این عنوان برخوردار بودند .

برخی عناوین مثل همین عنوان (آیت الله )در عرف مردم برای برخی افراد که صلاحیت ها ی علمی حوزوی دارند کم کم رایج می شود و از قدیم هم چنین بوده و خیلی جای اعتراض و ایراد و... نیست.....


اَعاذَنَا اللهُ مِن شُرُور اَنفُسِنا

سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی

نُهُم مرداد 1395 ه.ش

بیست و پنجم شوّال المُکَرَّم 1437 ه.ق .

شهر مقدّس قم

 


**حضرت آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی


*****************************************

 

**آیت الله - ویکی شیعه

**درجات حوزه علمیه - ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد



<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By Pichak :.



بازدید امروز: 242
بازدید دیروز: 74
کل بازدیدها: 246276

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

  • خرید رپورتاژ آگهی دائمی | خرید رپرتاژ آگهی
  •