webnasimemarefat

***نسیم معرفت***


به نام خدا


***  نقد استاد سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی به سخنان حجت الاسلام دکترداوود فِیرحی زنجانی دررابطه بابررسی اندیشه های امام خمینی(نظریه نصب و کشف)


وَ هُوَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ  : و او به آنچه در سینه ها «از نیت ها و انگیزه ها» وجود دارد داناست . (سوره حدید آیه 6)


جناب حجت الاسلام آقای دکتر داوود فِیرحی عزیز : سلام علیکم


«هفته نامه حریم امام یا نشریه حریم امام»  اگر چه عموما حاوی مطالب ارزنده ای است ولی گاهی  مطالبی در آن درج می شود که حریم امام عزیز در آن رعایت نمی شود و یا شکسته می گردد . مصاحبه ای که از جنابعالی در این هفته نامه  در تاریخ بیست و دوم خرداد 1399 به شماره 413 منتشر شده  در تاریخ 29 تیر 1399 دیدم و خواندم و از مطالب ناصواب و چه بسا ضد انقلابی که بیان داشتید و نیز مغالطه ها و خلط مبحث های متعددی که نمودید تأسف خوردم . از شما به عنوان یک پژوهشگر که سال های طولانی از فضای بوجود آمده بعد از انقلاب و تحقق نظام جمهوری اسلامی استفاده کرده اید و با وجود همه رهنمودهای متعالی و روشنگرانه امام خمینی «ره» و جانشین برحقّش امام خامنه ای که در دسترس است ، بعید و شگفت آور است که سخنان و نظراتی ارائه دهید که بر ضد رهنمود ها و فرامین و سخنان و اندیشه های بلند و نورانی امام خمینی «ره» و امام خامنه ای باشد . جنابعالی بابرداشت های غیرمنطقی و ناصوابی که از مقوله ولایت فقیه و نوع تفسیر آن داشتید نتائج غلط و نادرستی گرفتید که برخی از آن ها را در پایان مطالبی که ارائه میدهم خواهم آورد  لذا جهت نقد و اعتراض و اشکال به سخنان شما  نکاتی عرض می کنم که امید است مورد توجه قرار داده تا خدای ناکرده دچار اعوجاجات بیشتری نشویم و نشوید  . «اِن شاءَ الله» :

1- : تغییرات بر دوقسم است : 1- تغییرات مُثبت که سبب رشد و تعالی است  2- تغییرات منفی و مُخرِّب که باعث انحراف و انحطاط  و عقب ماندگی و سقوط است .  تفسیر نیز بر دو نوع است : 1- تفسیر درست که منطبق با چارچوب های منطقی و متعارف و مطابق با اسلوب و قواعد فهمِ سخن است  2- تفسیر نادرست که خارج از چارچوب ها و قواعد و ضوابط می باشد . در اندیشه های  اصیل و بنیادین و متعالی حضرت امام خمینی «ره» که نگاه ژرف و عمیق و  همه جانبه و جهانی به مسائل داشته  است جای تغییر و دگرگونی نیست ولی نیاز به تبیین و روشنگری و یا تفسیر درست برای مردم در سطح داخل و خارج دارد مثل مسئله ولایت فقیه که باید درست تبیین و تشریح و تفسیر گردد و اما اندیشه ها و نظراتی که به حسب شرایط و حوادث خاص بیان فرمودند چه بسا ممکن است که نیاز به تغییر و تبدیل باشد

2- اینکه به نحو کلی بگوییم که اندیشه امام «ره» بد اجرا شده و یا چرا بد اجرا شده ، صحیح نیست . اگر منظورتان از بد اجرا شدن همان مسئله تفسیر موضوع ولایت فقیه و به عبارت دیگر «نظریه نصب و کشف» و به قول شما تفسیر سُنّتی غیر مُدرن و غیر دموکراتیک از ولایت فقیه است به جنابعالی می گوییم که اشتباه می کنید . از کجا معلوم می شود که تفسیر شما و امثال شما از ولایت فقیه درست است تا اندیشه امام طبق تفسیر امثال شما بد اجرا نشود !! اشتباه شما این است که «نصب» را به معنای «انتخابِ مردم» معنا می کنید در حالی که انتخاب مردمی غیر از انتصاب الهی و مشروعیت الهی است . آنگونه که از ادلّه ولایت فقیه استفاده می شود آن است که ولی فقیه و حاکم اسلامی که جانشین معصوم (عَلَیهِ السَّلامُ) است منصوبِ خدا از بین فقهاء است و رجوع مردم و رأی آنها به نحو مستقیم یا غیر مستقیم (از طریق خبرگان رهبری) به وَلیِّ فقیه جامع الشرایط در واقع کاشف از این معنا می باشد که بیان شد .  پس باید توجه داشت که حقِّ حاکمیّت واقعی ولی فقیه جامع الشرایط. یک امر تشریعی انتصابی الهی می باشد نه انتخابی اعتباری مردمی که بعدا در این رابطه توضیح بیشتری خواهم داد . بعلاوه می توان گفت که از دید جنابعالی و امثالتان ممکن است بد اجرا شده باشد ولی از دیدگاه بنده و دیگران چنین نباشد. جایی که یک مسئله ای مثل ولایت فقیه از نظر نوع تفسیر ، نظر موافق و مخالف دارد و  امکان تفسیرهای مختلف داشته باشد چطور شما طبق تفسیرتان به طور جزمی بیان می کنید که بد اجرا شده است ؟!!

  3- خطر انحراف از خطوط اصلی مسیر و راه امام راحل «ره» را که از سوی مُدّعیان راه امام احساس می شد مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای چند سال پیش (14 خرداد1394) در حرم امام خمینی «ره»  گوشزد نمودند و  بیان کردند و مسیر صحیح خط و راه امام راحل و راه های جلوگیری از انحراف از خط اصیل امام را تبیین نمودند . مقام معظم رهبری در 14 خرداد 1394 در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی «ره» در حرم آن بزرگوار بیانات مهمّی در باره خطر تحریف امام راحل و لزوم بازخوانی مبانی و اصول و اندیشه های ناب ایشان ایراد فرمودند که بخشی از آن بیانات روشنگرانه را در اینجا ذکر می نمایم : (« امّا مطلبی که به مناسبت چهاردهم خرداد برای برادران و خواهران عزیزی که در این جلسه‌ی عظیم و باشکوه حضور دارند و نیز برای ملّت ایران آماده کرده‌ام، طبق معمول بحثی درباره‌ی امام بزرگوار ما است. سخن در این‌باره زیاد گفته‌ایم امّا همچنان جای سخن درباره‌ی این مرد بزرگ باقی است. آنچه امروز به شما عرض میکنم تحت عنوان «تحریف شخصیّت امام» است. آیا شخصیّت‌ها هم قابل تحریفند؟ معمولاً عنوان تحریف را و اصطلاح تحریف را درباره‌ تحریف متون به کار میبریم؛ آیا شخصیّت‌ها را هم میشود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیّت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه‌ اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌وجود خواهد آمد. ... بدیهی است بحث ما بر مبانی فکری امام است؛ بحث بر سر تصمیم‌های مقطعی و مربوط به زمان یا مکان نیست؛ بحث بر سرِ آن شاکله‌ی اصلی تفکّر امام بزرگوار ما است؛ این را میخواهیم درست بشناسیم. ...  منظومه‌ی فکری امام دارای خصوصیّات کامل یک مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی است. اوّلاً متّکی و مبتنی بر یک جهان‌بینی است که این جهان‌بینی عبارت است از توحید. همه‌ فعّالیّت او، همه‌ منطق او مبتنی بود بر توحید که زیربنای اصلی همه‌ تفکّرات اسلامی است.خصوصیّت دیگر این منظومه‌ی فکری که آن را به‌صورت یک مکتب به معنای واقعی کلمه در می‌آورد، این است که منظومه‌ی فکری امام به‌روز بود؛ مسائل مورد ابتلای جوامع بشری و جامعه‌ی ایرانی را مطرح میکرد و مخاطبان، آن را حس میکردند. در مکتب فکری امام، ضدّیت با استبداد و ضدّیت با استکبار حرف اوّل را میزند؛ این آن چیزی است که ملّت ایران هم آن را حس میکرد، ملّتهای مسلمان دیگر بلکه ملّتهای غیر مسلمان [هم‌] آن را حس کردند؛ برای همین این دعوت گسترش پیدا کرد. ....  اگر ملّت ایران بخواهد به آن هدفها برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند، که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»)

4- اگر ایشان یعنی مقام معظّم رهبری از تفسیر ولایت فقیه به آن معنایی که جنابعالی احساس خطر می کنید و آن را ضد دموکراسی قلمداد می نمایید ، احساس خطر و انحراف می کرد حتما طی این سال های طولانی که اشراف بر امور مهمه کشور و نظام و انقلاب دارند ، هشدار می داد در حالی که چنین هشدارهایی در این باره ندادند

5- خطر انحراف از اندیشه های امام خمینی «ره» در نظام اسلامی با توجه به اهمیت بالا و سرنوشت سازی که دارد در وهله اول از سوی وَلیِّ فقیه زمان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای تبیین می گردد ولی تاکنون ایشان در باره تفسیر ولایت فقیه به معنایی که فقیهِ حاکم ، منصوبِ خدا از بین فقهاء است که بعد از رجوع مردم به او این معنا کشف می شود که همان «نظریه نصب و کشف است»، موضع گیری نکردند و نگفتند که این تفسیر غلط و اشتباه و برخلاف اندیشه امامِ راحل و ضد دموکراسی است و باعث بُن بست در نظام اسلامی است آنگونه که شما ادعا می کنید !! 

6- اینکه شما می گویید که نظام اسلامی با تفسیر ولایت فقیه به نظریه نصب و کشف به بُن بست رسیده و یا یکی از راه های بُن بست است و در داخل و خارج دچار بحران و مشکل شده یا می شود بر خلاف دیدگاه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای است که جانشین شایسته امام خمینی می باشد . لطفا بفرمایید که در این زمینه شما بهتر می فهمید یا وَلیِّ فقیهِ زمان یعنی  امام خامنه ای؟!!  شما روشن کنید و صریح بیان نمایید که آیا تابع ولیّ فقیه زمان هستید یا نه ؟!! اگر هستید چرا سخنان و اظهار نظرهایی بر ضد نظر و دیدگاه ولیّ امر مسلمین بیان می کنید ؟!! چرا می گویید که بواسطه تفسیر ولایت فقیه بر اساس نصب و کشف ، نظام به بُن بست رسیده است ؟!! در حالی که این سخن ناروای شما بر خلاف نظر امام خامنه ای است و  رهبری عزیز نیز این تفسیر را خلاف اعلام نکرده است .  مقام معظم رهبری در شهریور سال 1397 در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود فرمودند : (« براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون‌های منطقه اطراف کشور ما، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند و به طور جدی در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند. اهداف این جنگ رسانه‌ای، ایجاد اضطراب، یأس، ناامیدی و احساس بُن بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاه‌های مسئول و همچنین بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است. ...البته از دشمن توقعی جز رذالت نیست اما باید مراقب باشیم، ما به این فضاسازی‌ها برای آلوده کردن ذهن مردم، کمک نکنیم. ... بیان این موضوع به عنوان رجزخوانی نیست بلکه با اطلاع دقیق می‌گوییم که کشور در حال حرکت به سمت مفاهیم و آرمانها و حقایق انقلابی است، اگرچه ممکن است سرعت حرکت، آنگونه که انتظار می‌رود نباشد اما نظام در زمینه‌های گوناگون علمی، صنعتی، عزت سیاسی، رشد فکری و معنوی، حرکت رو به جلو دارد و پیشرفت‌های خوبی روی داده است. حضور گسترده جوانان در راهپیمایی اربعین، اعتکاف، نماز جماعات دانشگاه‌ها و جلسات ماه رمضان، نشان‌دهنده پیشرفت در زمینه‌های معنوی است. چرا این نکات مثبت و پیشرفتها را نبینیم؟ این حقایق باید دیده، تحلیل و گفته شوند بویژه از جانب کسانی که مخاطبان زیادی دارند. .... اگر در مقابل دشمنان بایستیم، مجبور به عقب‌نشینی خواهند بود و به توفیق الهی استکبار را به زانو در خواهیم آورد و این الگو را به همه دنیا نشان خواهیم داد که اگر طرفداران اسلام آماده دفاع و مجاهدت باشند، قطعاً پیروز خواهند شد.»)

7- باید بیان کنید که منظور سخن و عبارت شما از اینکه گفتید «اندیشه امام توسط برخی از شاگردان امام  و تحت تأثیر شرایط خاصی که بعد از فوتشان پیدا شد بخصوص کسانی که در قدرت بودند سُویه دموکراتیک خود را از دست داد و به عبارتی ضد دموکراسی شد» چیست؟  شرایط خاصّ چه بود ؟! برخی شاگردان امام که به قول شما مخصوصا کسانی که در قدرت بودند اندیشه امام را ضد دموکراتیک کردند چه کسانی بودند و هستند؟!! باید این شاگردان ضد دموکراسی  را معرفی کنید !! احتمالاََ شاید منظورتان امثال آیت الله محمد تقی مصباح یزدی و آیت الله محمد مُؤمن و آیت الله احمد جنتی و آیت الله محمد یزدی و آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای و ... باشد !!!

8- کسانی که در قدرت بودند و به قول شما اندیشه امام را ضدّ دموکراتیک کردند عده ای از آنها همفکران و هم اندیشان امثال جنابعالی بودند و اگر بنای اشکال و ایراد باشد باید به امثال همفکران شما که در قدرت بودند و به قول شما اندیشه امام را بد اجرا کردند نیز باید ایراد گرفت و بر آنها نیز اعتراض کرد . چرا شما اشاره ای به آنها نکردید و نمی کنید؟! کسانی که بر مَسند قدرت در نظام اسلامی بودند و هستند معمولا فقط از یک طیف خاصّ و یا جناح خاص نبوده و نیستند بلکه آمیخته ای از جناح ها و احزاب بودند اگر چه برخی از دولت هایی که به قدرت رسیدند سعی داشتند که رُقبای خود را از صحنه خارج کنند !!

9- اینکه می گویید : («...اما اندیشه امام توسط برخی از شاگردان ایشان و تحت تأثیر شرایط خاصّی که بعد از فوتشان پیدا شد، سُویه دموکراتیک خود را از دست داد») این مطلب شما صِرف یک ادّعای غیر واقعی است و در واقع آنچه که از اندیشه حضرت امام خمینی «ره» در مقام عمل پیاده شده و می شود و جانشین بحقّش نیز نظارت دقیق دارد هیچ تضادی با جنبه دموکراتیک و جمهوریّت نظام ندارد اگر چه ولایت فقیه را به رَغم دیدگاه شما به معنای نصب و کشف تفسیر نماییم !! به نظر می رسد که اول و آخِر حرف شما و عُقده جنابعالی در این مصاحبه انحرافی و منحرف کننده و دشمن شاد کُن ، نظریه نصب و کشف در مقوله ولایت فقیه است و شما سعی دارید که این نظریه و تفسیر را انحرافی و ضد دموکراتیک و موجب بُن بست نظام معرفی کنید  ولی  به نظرم این شعر ابونُواس (شاعر عرب) برای جنابعالی صادق است که گفت : حَفِظتَ شَیئاً وَ غابَت عَنکَ اَشیاءُ  . آیا واقعا این نظریه نصب و کشف در باب ولایت فقیه  باعث مشکلات داخلی و خارجی و به تعبیر غلط شما «بُن بست» برای نظام شده یا اینکه بی تعهّدی و عدم بصیرت و ضعف مدیریتی برخی از مسؤلان و دلدادگان به اجانب و ضعف های نظارتی و نیز فشارها و تحریم های ظالمانه  مستکبران و دشمنان اسلام و انقلاب و همچنین قلم ها و بیان های مسموم و دشمن شادکُن برخی از خواصّ و اصحاب قلم و رسانه سبب خسارت ها و زیان ها و مشکلات  برای کشور و نظام شده است ؟!! چرا جنابعالی چشم خود را نسبت به این مسائل بستید و چرا از این حقایق و واقعیات تلخ غافل هستید ؟!!  آقای محترم ، مشکل از این جهات و مانند آن هاست که بیان کردم نه مسئله نظریه نصب و کشف !!!

10- شایسته است که در اینجا به بررسی «نظریه نصب» و «نظریه انتخاب» در باب ولایت فقیه بپردازم تا برخی ابهام ها زدوده شود  . یکی از سؤال های اساسی در باره موضوع ولایت فقیه آن است که آیا ولایت فقیه انتصابی تشریعی الهی است یا انتخابی اعتباری مردمی ؟! در پاسخ به این سؤال باید توجه داشت که حقِّ حاکمیّت واقعی وَلیِّ فقیه جامع الشرایط. یک امر انتصابی الهی می باشد نه انتخابی مردمی . حتی اگر مردم به او مراجعه نکردند ، شایستگی حقّ حاکمیّتش سلب نمی شود ....

 

.....  .....  ادامه اش را در سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی دنبال نمایید

 

***  نقد استاد سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی به سخنان حجت الاسلام دکترداوود فِیرحی زنجانی دررابطه بابررسی اندیشه های امام خمینی(نظریه نصب و کشف)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/671 .+کلیک کنید ..

 

************************************

 

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

 

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید

 

 





برچسب ها : گیلان نشاط  , نقداستادسعادت میرقدیم لاهیجی به سخنان دکترداوودفِیرحی  ,