***نسیم معرفت***
به نام خدا
** پرهیز از تقابل و دشمنی+(اقسام تقابل+ نسیم معرفت
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ
مؤمنان برادر یکدیگرند; پس دو برادر خود را صلح و آشتى دهید و تقواى الهى پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!
(سوره حُجُرات آیه10)
برادران دینی نباید با هم دشمنی کنند و بلکه باید خیرخواه هم باشند نکته ای را درباب تقابل عرض می کنم :
در منطق تقابل بر چهار قسم است که این تقابل اربعه بین مفاهیمی است که با واقع سنجیده می شود :
1-تقابل سلب و ایجاب ( تقابل نقیضان)
2-تقابل تضاد (تقابل ضدان)
3- تقابل تضایُف
4- تقابل عدم و ملکه
بین دو برادر دینی هیچیک از اقسام تقابل اربعه نباید وجود داشته باشد.
تقابل نقیضان و سلب و ایجاب نباید باشد به این معنی که یکی خود را اثبات کند و دیگری را از همه هستی به طور مطلق ساقط کند .این فرض در صورتی است که یکی قدرت فوق العاده افسار گسیخته لاشعور و لا عقل داشته باشد و سبب نابودی طرف دیگر گردد
تقابل تضاد و ضدان نباید باشد به این معنی که هردو از موقعیتی برخوردارند و باهم تنازُع و ضدیت می کنند .
تقابل تضایُف هم نباید باشد به این معنی که یکی احساس تفوُّق و برتری طلبی نماید و دیگری را ضعیف و بیچاره و پست تلقی کند ( مثل فوقیت و تحتیت)
تقابل عدم و ملکه هم نباید باشد به این معنی که یکی خود را دارای(مَلَکَه) و منزلت بداند (مَلَکَه در لغت به معنای دارا بودن است) و دیگری را عدم مَلَکَه ببیند.
این تقابل اربعه در منطق درست است و معناهای خاص خودش را دارد که بنده آن را در اموری غیر از مفاهیم منطقی سرایت دادم .
ونیز بین برادران دینی تقابلِ تَعانُد و تقابلِ حُبّ وبغض هم نباید باشد بلکه تنها چیزی که بین برادران دینی و مسلمین (با وجود همه دیدگاه ها و اختلاف سلایق ) باید حاکم باشد عبارت است از پیوند اُخُوَّت و برادری و دوستی و محبت است . پس ثابت شد که ما ها باهم برادریم و خداوند در سوره حُجُرات آیه 10 چنین فرمود:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ
سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی